ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ κ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΓΙΑ ΤΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΚΑΙ ΤΟ ΟΡΑΜΑ

Οκτ 28th, 2011 by admin | 0

του Κωνσταντίνου Φυτιάνου
Καθηγητή Χημείας Περιβάλλοντος ΑΠΘ – Εταίρου του ECOCITY
Η απελευθέρωση της πετρελαιοκίνησης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη με ενσωμάτωση τροπολογίας του κ. Παπακωνσταντίνου σε άσχετο νομοσχέδιο του ΥΠΕΚΑ, τη νύχτα της περασμένης Πέμπτης, όταν ο Πρωθυπουργός κατέθετε την παραίτησή του και σε λίγο θα ακολουθούσαν οι Υπουργοί είναι μια κίνηση που θα πρέπει να εξεταστεί πόσο τον τιμά. Χωρίς να προηγηθεί  καμία σοβαρή διαβούλευση ή δημοσιοποίηση όπως θα έπρεπε να κάνει και παρά το αρνητικό πόρισμα της αρμόδιας Επιτροπής της Βουλής και την αντίδραση και καταψήφιση του προέδρου της κ. Καρτάλη, η επιλογή του οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στη διόγκωση της ρύπανσης και αύξηση επικίνδυνων ρύπων στις δύο μεγαλουπόλεις.
Είμαι βέβαιος πως ο κ. Παπακωνσταντίνου θα μείνει στην Ιστορία και θα γίνει σημείο αναφοράς στο μέλλον, όταν θα εκδηλωθούν τα προβλήματα. Ήταν φανερό άλλωστε, αφού έλυσε όλα τα άλλα προβλήματα του περιβάλλοντος του έμεινε μόνο αυτό της πετρελαιοκίνησης και την περασμένη Πέμπτη με διαδικασίες που προβληματίζουν, το έλυσε.
Αλήθεια ποιες είναι οι «έγκυρες» μελέτες που αναφέρει πως στηρίχθηκε ο κ. Παπακωνσταντίνου για απόφασή του αυτή; Γιατί δεν τις δημοσιοποιεί;
Υπάρχει μελέτη που αναφέρεται σε πραγματικά στοιχεία αέριας ρύπανσης στις δύο πόλεις;
Υπάρχει μελέτη που έγινε ειδικά για την Θεσσαλονίκη;
Υπάρχει έστω και μια επιστημονική εργασία, ακόμη και μη επίσημη, για την εξέταση των επιπτώσεων της καύσης πετρελαίου θέρμανσης στα νέας τεχνολογίας καινούργια πετρελαιοκίνητα;
Δυστυχώς δεν υπάρχουν απαντήσεις για τα παραπάνω και πολλά ακόμη, εκτός από την μοντελοποιημένη προσέγγιση εργασίας που έγινε για την Αθήνα, που είχε απορρίψει η κα Μπιρμπίλη και την έκανε σημαία του ο κ. Παπακωνσταντίνου.
Γι’ αυτό άλλωστε, κρυφά, σκοτεινά και με πλήρη μυστικότητα παρουσίασε την αλλαγμένη τροπολογία του λίγο πριν ψηφιστεί το νομοσχέδιο για τις …οικοδομικές άδειες και ξάφνιασε όλους.
Παρά τον κώδωνα που έκρουαν συνεχώς οι ΜΚΟ. Παρά τις προτάσεις για να αξιολογήσει την πραγματικότητα και μετά να αποφασίσει. Τι πιο σωστό ζητείται από έναν Υπουργό, που ενδιαφέρεται για το έργο του. Χωρίς τύψεις.
Είναι γνωστό πως πολλές Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις, όπως το ECOCITY, η WWF και η Greenpeace, παρουσίαζαν επί σειρά ετών ολοκληρωμένες μελέτες και προτάσεις στα αρμόδια Υπουργεία και τόνιζαν τους κινδύνους και τα προβλήματα που θα προκαλούσε η απελευθέρωση  της πετρελαιοκίνησης. Αυτό που δεν τόλμησαν ο κ. Σουφλιάς και η κ. Μπιρμπίλη παρά την έντονη πίεση των εισαγωγέων αυτοκινήτων, το έκανε πραγματικότητα ο κ. Παπακωνσταντίνου, για να δεχθεί σειρά εμπορικών συγχαρητηρίων που δημοσιοποιήθηκαν αμέσως με τη γνωστοποίηση της Άρσης της απαγόρευσης.
Είναι φανερό πλέον πως τώρα θα πρέπει να εξηγήσει ποίων το καλό εξυπηρέτησε με την τροπολογία αυτή που πέρασε, αφού αυτή η ενέργεια είναι βέβαιο πως δεν προστάτευσε το περιβάλλον και βεβαίως την υγεία των κατοίκων των πόλεων που θα κυκλοφορούν τα πετρελαιοκίνητα.
Όλοι πλέον γνωρίζουν καλά πως τα νέα πετρελαιοκίνητα (EURO 5)  παρά τις τεχνικές βελτιώσεις τους, εξακολουθούν να συμβάλουν στην αύξηση εκπομπών των επικίνδυνων οξειδίων του αζώτου και των μικροσωματιδίων (κυρίως ΡΜ 2.5) με δραματικές συνέπειες στην ανθρώπινη υγεία.
Το φιλολογικό ερώτημα που έγινε το μοναδικό κίνητρο – γιατί επιτρέπεται στην υπόλοιπη Ευρώπη και μάλιστα σε μερικές χώρες τα ποσοστά πετρελαιοκίνησης είναι αρκετά υψηλά – έχει απλή απάντηση : «Στις άλλες χώρες κύριε Παπακωνσταντίνου εφαρμόζονται οι νόμοι και τηρούνται όλες οι προδιαγραφές ελέγχου. Έχουν το θάρρος και τη δύναμη να τσακίσουν τη νοθεία πετρελαίου και όλα τα δεινά που φέρνει. Εσείς το κάνατε;».
Όχι δεν τοκανε. Αντίθετα προσφέρει, έναν χρόνο πριν την περίφημη εξομοίωση του ΦΠΑ στο πετρέλαιο θέρμανσης, την απίθανη ευκαιρία να αυξήσουν τα έσοδά τους, ακόμη περισσότερο, τα κυκλώματα νοθείας πετρελαίου σε βάρος του αφελή πολίτη. Πάρτι θα κάνουν οι παράνομοι διακινητές και πωλητές πετρελαίου θέρμανσης και ναυτιλίας, με την απόφαση αυτή και είμαι βέβαιος πως θα πίνουν στην υγεία όλων όσων κατάφεραν, με στρατηγική μυστικότητα, αυτή τη τροπολογία να εγκριθεί.
Γνωρίζει βέβαια, πως στην Ελλάδα, το 80% των οχημάτων βαρέως τύπου, νταλίκες, φορτηγά, λεωφορεία, ταξί  και οχήματα ΔΧ είναι ηλικίας άνω των 20 ετών, και το μόνο που κάνουν είναι να ρυπαίνουν το περιβάλλον. Η νοθεία με το πετρέλαιο θέρμανσης και το πετρέλαιο ναυτιλίας έχει φτάσει σε πολύ μεγάλα ποσοστά και η χρήση τους από αυτοκίνητα σύμφωνα με μελέτη του ΕΜΠ, λόγω της υψηλής περιεκτικότητας σε θείο, έχει τεράστιες εκπομπές σε αιωρούμενα σωματίδια με ανυπολόγιστες συνέπειες στην υγεία των κατοίκων, με μείωση του προσδόκιμου ζωής, με αύξηση των εισαγωγών στα νοσοκομεία και με έξαρση των ασθενειών που συνδέονται με αναπνευστικές και καρδιοαγγειακές παθήσεις.
Επιπλέον, η αναποτελεσματικότητα των κρατικών ΚΤΕΟ, πιθανώς λόγω της λεγόμενης από τα ΜΜΕ εκτεταμένης διαφθοράς έχει στην ουσία ακυρώσει κάθε τεχνικό έλεγχο. Το ξέρει η Πολιτεία και πιστεύω πως μπορεί εύκολα να το επιβεβαιώσει, αφού αρκεί ένας απλός έλεγχος σε τραπεζικούς λογαριασμούς όλων των εμπλεκομένων.
Είναι γνωστό πως κανένας λαθρέμπορος καυσίμων δεν τιμωρήθηκε και η χώρα μας θεωρείται από τις πιο διεφθαρμένες χώρες του κόσμου (ή παράδεισος της παρανομίας). Χρόνια τώρα ακούμε πως το μαχαίρι μπαίνει βαθιά στο κόκαλο για την πάταξη της νοθείας και της λαθρεμπορίας των καυσίμων, αλλά η πραγματικότητα μυρίζει. Ο τζίρος από την παρανομία αυτή ανέρχεται περίπου σε 3 δις ευρώ (6 κατά την άποψη των ειδικών του ελεγκτικού μηχανισμού) και τα οικονομικά συμφέροντα έχουν τη δύναμη να παίζουν στο βωμό του επηρεασμού και των αποφάσεων.
Είναι βέβαιο πως το όραμά του κ. Παπακωνσταντίνου για το Περιβάλλον, σιγουρεύει τι θα επακολουθήσει μετά την πλήρη απελευθέρωση κυκλοφορίας των πετρελαιοκίνητων οχημάτων. Δεν είναι μυστικό πως η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι πρωτεύουσες της ατμοσφαιρικής ρύπανσης σε Ευρωπαϊκό επίπεδο, με μεγάλο πρόβλημα στις εκπομπές μικροσωματιδίων στη περίοδο που ίσχυε ακόμη η απαγόρευση της πετρελαιοκίνησης. Το κακό είναι μεγάλο και, σίγουρα, δεν έχει υπολογιστεί αφού με την ανάπτυξη της πετρελαιοκίνησης εκτός από τα παραπάνω δεινά θα αντιμετωπίσουμε και τον κίνδυνο της επιβολής προστίμων από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Και ποιος θα πληρώσει το πρόστιμο; Μήπως ο κ. Παπακωνσταντίνου; Όχι βέβαια. Οι πολίτες θα πληρώσουν.
Πρέπει να ξεκαθαρίσω πως δεν είμαι εναντίον της πετρελαιοκίνησης, τόσο εγώ όπως όλοι όσοι έχουν ασχοληθεί σοβαρά με το θέμα. Όμως, εμείς εδώ στην Ελλάδα, θα έπρεπε να δούμε το θέμα της έγκρισης ελεύθερης κυκλοφορίας μόνο για πετρελαιοκίνητα οχήματα που θα πληρούν τις προδιαγραφές EURO 6, αφού τότε εκτιμάται πως θα έχουμε σημαντική μείωση των εκπομπών των μικροσωματιδίων και των οξειδίων του αζώτου. Παράλληλα μέχρι τότε θα γίνουν τα απαραίτητα βήματα, όπως να εξομοιωθεί όπως λένε τόσα χρόνια ο ειδικός φόρος στο πετρέλαιο θέρμανσης και να ληφθούν μέτρα πάταξης της λαθρεμπορίας και νοθείας πετρελαίου, όπως πρέπει να γίνεται σε μια ευνομούμενη χώρα.
Χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή στο καύσιμο. Για ενημέρωση αναφέρω ότι τα πρώτα ταξί ΕURO 5 που εισήχθησαν στην Θεσσαλονίκη, πριν δύο χρόνια, τέθηκαν σε σύντομο χρονικό διάστημα εκτός λειτουργίας λόγω χρήσης νοθευμένου ντίζελ. Το ίδιο θέμα κατέθεσαν βουλευτές στην συνεδρίαση της Επιτροπής Περιβάλλοντος στη Βουλή τον Σεπτέμβριο.
Ο κος Παπακωνσταντίνου, αν δεν λύσει το πρόβλημα της νοθείας του πετρελαίου, αν δεν συνδράμει στην αποτελεσματική λειτουργία ελέγχου συντήρησης (ΚΤΕΟ κλπ), αν δεν ορίσει με σωστές περιβαλλοντικές και κυκλοφοριακές προδιαγραφές το καθεστώς δακτυλίων κυκλοφορίας οχημάτων στο κέντρο των επιβαρυμένων πόλεών μας (Αθήνα, Θεσσαλονίκη Πάτρα, Βόλος  κ.ά.) και αν δεν μεριμνήσει για το στόλο των παλαιών πετρελαιοκίνητων οχημάτων, είτε να υπάρξουν κίνητρα αντικατάστασης, είτε να τοποθετηθούν φίλτρα συγκράτησης μικροσωματιδίων και οξειδίων του αζώτου, τότε η απελευθέρωση της πετρελαιοκίνησης που αποφάσισε θα αποτελέσει την ταφόπετρα των μεγάλων πόλεων της Ελλάδας και είναι βέβαιο πως θα είναι ένα έργο πρωταγωνιστών του θεάτρου σκιών.

Κωνσταντίνος Φυτιάνος
Καθηγητής Χημείας Περιβάλλοντος ΑΠΘ – Εταίρος ECOCITY

Leave a Reply

κατασκευή ιστοσελίδων